NOWY PORTAL - wersja BETA
mamy już
513redaktorów
o co chodzi w portalu
Kliknij tutaj, aby szukać po branży
dodaj artykuł
ZLECENIA OGŁOSZENIA ZAMÓW REDAKTORA ZAMÓW TEKST KUP ARTYKUŁ
POLECAMY:   Nie dopuść do wypalenia! AIDS pokonany?
 
 
Jesteś tutaj:Strona główna>Lista artykułów>Prezentacja artykułu

Słowo daję, zyski rosną, czyli pisz i bogać się!

Dodano: 23.04.2018, autor: @filoloszka86
kategoria: Recenzje (Książka),  ocena: brak,  rodzaj: Ogólnodostępny
Czy zastanawialiście się kiedyś, jak to jest, że jedna reklama lub tekst promujący produkt pozostawia po sobie efekt „wow” na tyle silny, że bez większego zastanawiania się kupujesz go, a w innym przypadku wręcz przeciwnie – zamiast kupić, czujesz jedynie złość i obrzydzenie tylko dlatego, że jest on przereklamowany? Jeśli tak, to dobrze trafiłeś – tego wszystkiego możesz dowiedzieć się z książki Darka Puzyrkiewicza „Biblia copywritingu”.
Jej autor w rzetelny i uczciwy sposób – bez ściemy czy zakłamania – wyjaśnia wszelkie mechanizmy i zasady skuteczności w pisaniu oraz kreowaniu tekstów sprzedażowych. Swoje wywody popiera przekonującymi przykładami wziętymi prosto z życia – nierzadko odwołuje się on do własnych doświadczeń z pracy copywritera oraz pokazuje to, co na co dzień widzimy my sami, ale często nie zdajemy sobie do końca sprawy, jak to naprawdę działa. Konkretnie, rzetelnie, krok po kroku pokazuje i wyjaśnia, jakie są etapy powstawania tekstów sprzedażowych – od zebrania materiałów na temat produktu oraz klienta, poprzez stworzenie odpowiedniego szkicu, a skończywszy na podaniu czytelnikowi garści przykładowych narzędzi oraz metod pisarskich. A co najważniejsze uświadamia na każdym kroku, że copywriting to gra mentalna, w której dobra znajomość jej reguł to podstawa sukcesu, czyli dobrego tekstu sprzedażowego. Mamy zatem okazję dowiedzieć się, czym jest procedura DROZD, początek zwany PEN-em, o co chodzi w metodzie Trzech Kapeluszy, a nawet przekonać się, dlaczego przystępując do pracy nad tekstem sprzedażowym trzeba najpierw dokonać genezis samego siebie. Jeśli teraz te nazwy wydają Ci trudne i brzmią bardzo naukowo, nie przejmuj się – autor ma wyjątkowy talent do tłumaczenia „z polskiego na nasze”, więc bez problemu zrozumiesz, o co mu chodzi – wystarczy tylko uważnie przeczytać jego książkę.
Jednak, aby nie było zbyt idealnie, trzeba również także napisać nieco o wadach tej książki – nie oszukujmy się, w końcu każda je ma, tylko nie we wszystkich są one jednakowo widoczne. Otóż w książce tej, która de facto jest poradnikiem o pisaniu, moim zdaniem, jest zdecydowanie za mało przykładów, konkretnych przykładów w postaci gotowych tekstów sprzedażowych, które osiągnęły sukces i ich rzetelnej analizy przez autora – tak jak zrobiła to w swojej książce „Magia słów” Joanna Wrycza-Bekier: najpierw opisała szczegółowo daną technikę pisania, a później pokazała, jak to robi znany autor np. Agatha Christie w swoich powieściach – czegoś takiego ewidentnie mi zabrakło u Darka Puzyrkiewicza. Nie wiedzieć dlaczego, ale autor ogranicza się jedynie do prezentacji narzędzi i technik perswazyjnych, które sam stosuje w swojej pracy, ale nie popiera tego przykładami z własnego warsztatu – to trochę tak, jakby najpierw powiedzieć dziecku: „nauczę cię, jak jeździć na rowerze”, a potem nie iść razem z nim i faktycznie zacząć ćwiczyć. W tym sensie nie ma tutaj tej wisienki na torcie, tej przysłowiowej „kropki nad i”. Trochę szkoda, bo wtedy przekaz byłby o wiele ciekawszy i praktyczniejszy.
Jednakże w myśl powiedzenia „oddaj Bogu, co Boskie, a cesarzowi to, co cesarskie”, książka ta jedną, ale za to potężną, i dla mnie najważniejszą, zaletę. Autor wypowiada w niej pewną życiową prawdę odnośnie pisania tekstów, którą sama głoszę i staram się realizować ją w swoim życiu pisarza:

"Im więcej radości sprawia Ci pisanie, tym łatwiej Ci się pisze. Z doświadczenia wiem, że jeśli piszesz na luzie, z przyjemnością, to słowa same przychodzą Ci do głowy! Gdy słowa same przychodzą Ci do głowy i wiesz, że to dobre słowa, zaskakująco trafne i pobudzające emocje, to zaczynasz wpadać w trans pisania, następuje sprzężenie zwrotne i z każdym zdaniem czujesz się coraz lepiej. To fantastyczne uczucie. (…). Jeśli popadasz w rutynę, Twoje teksty może będą technicznie poprawne, ale nie wzbudzą zbyt wiele emocji. A i Ty zaczniesz się wypalać. Naprawdę, nie da się napisać dobrego tekstu z obowiązku. To głupio zabrzmi, ale musisz odnaleźć radość w pisaniu. Choć odrobinę ekscytacji. Tobie będzie łatwiej pisać, odbiorcom będzie przyjemniej czytać, a sam tekst stanie się bardziej zachęcający."


Gdy przeczytałam ten fragment przyszły mi na myśl również słowa, które kiedyś wypowiedział – na zajęciach z logiki – pewien doktor: „rozumiem, że przyszliście państwo na polonistykę, ponieważ lubicie czytać i pisać. Co do czytania – rozumiem, ale jeśli o pisanie, to współczuję bardzo.” Z początku śmiałam się z tego, ale gdy zaczęliśmy pisać pracę licencjacką, wtedy zrozumiałam aż za dobrze, o co mu wówczas chodziło. Jeśli za bardzo skupisz się na wymogach formalnych odnośnie zamówionego tekstu, a nie na tym, co faktycznie masz w nim do powiedzenia, wówczas cała radość i spontaniczność pisania znika, jak za dotknięciem magicznej różdżki. Dlatego tak ważne jest, aby umieć nie tylko pisać „na zawołanie”, ale przede wszystkim umieć zachować umiar i dystans do tego, co i jak się pisze. Pod tym względem ja i Darek Puzyrkiewicz bardzo się zgadzamy, bo pisanie to nie tylko zarobek, ale – a może nawet przede wszystkim – styl życia i sposób widzenia świata, który wyróżni Cię na tle innych.
I tak zupełnie na koniec: nich Was nie zmyli tytuł „Biblia copywritingu”, gdyż z Biblią nie ma ona akurat nic wspólnego ogólnym stwierdzeniem jej autora, że jeśli komuś zależy na pisaniu skutecznych tekstów sprzedażowych, będzie korzystał z niej bardzo często i długo, jak z podręcznika dla początkujących. Tym bardziej, że tak naprawdę to jest podręcznik dla początkujących copywriterów – sprzedawców. Czy i Ty znajdziesz się wśród nich? Kup, przeczytaj i zdecyduj sam. W końcu do odważnych świat należy! Amen.

OCENA ARTYKUŁU

Pomóż nam budować ranking artykułów, oceń powyższy.
oceń artykuł
średnia ocen
0
Wykonawca: PERSABIO
Wszelkie prawa zastrzeżone

zamknij
zamknij

Czytaj artykuły z wybranej kategorii

kliknij w nazwę kategorii aby przejść do listy artykułów
zamknij

Znajdź specjalistę z wybranej branży

kliknij w nazwę branży aby przejść do listy specjalistów publikujących w niej artykuły