NOWY PORTAL - wersja BETA
mamy już
510redaktorów
o co chodzi w portalu
Kliknij tutaj, aby szukać po branży
dodaj artykuł
ZLECENIA OGŁOSZENIA ZAMÓW REDAKTORA ZAMÓW TEKST KUP ARTYKUŁ
POLECAMY:   Nie dopuść do wypalenia! AIDS pokonany?
 
 
Jesteś tutaj:Strona główna>Lista artykułów>Prezentacja artykułu

KARATE - CZĘŚĆ III

Dodano: 26.03.2015, autor: @wispawel12
kategoria: Sport i rekreacja,  ocena: 3,  rodzaj: Ogólnodostępny
ZWIĄZEK MIĘDZY POSTAWĄ A STABILNOŚCIĄ

Stabilność postawy zależy w dużym stopniu od obszaru, który tworzy podstawę tejże postawy. Np. : Postawa zakroczna jest bardziej stabilna niż postawa kota, a postawa wykroczna ma większą stabilność niż postawa zakroczna. Jest to spowodowane tym, że powierzchnia podstawy postawy zakrocznej większa jest od powierzchni podstawy postawy kota, a postawa wykroczna ma większą podstawę niż postawa zakroczna. Jednak musimy też brać pod uwagę położenie środka ciężkości. Gdy środek ciężkości obniża się, zwiększa się stabilność. A więc postawa trwała, postawa wykroczna i postawa rozkroczna zarówno jak i postawa kwadratowa – wszystkie nadają dużą stabilność ciału nie tylko ze względu na powierzchnie ich podstaw, ale również dlatego, że środek ciężkości znajduje się nisko. Poszczególna postawa nabiera lub traci na stabilności w momencie, kiedy środek ciężkości obniża się lub podnosi. Wynika z tego, że postawa wykroczna jest bardziej stabilna, jeżeli biodra znajdują się nisko, a nie wysoko.
Należy też pamiętać, że ciało ma większą stabilność, gdy wspiera się na obu nogach, niż gdy się wspiera tylko na jednej. Tak np. postawa klepsydry jest mocniejsza od postawy wykrocznej lub postawy kota, ponieważ pierwsza ma za podstawę obie nogi, gdy tymczasem pozostałe dwie postawy wspierają się głównie na jednej nodze.
Użycie właściwej postawy zależy od danej sytuacji. Nie ma takiej postawy, która odpowiada na każdą okazję.

PRZYBIERANIE POSTAWY

Najlepszą metodą jest przybranie jednej postawy, a następnie przechodzenie do postaw zbliżonych, wykonując obroty bez odrywania stóp od ziemi. Trzeba dbać o to, żeby przy zmianie jednej postawy na inną biodra nie podnosiły się ani nie obniżały. Ręce przy tych ruchach muszą spoczywać na biodrach. Należy wykonać następujące ćwiczenia.

A. Przybierz postawę rozkroczną obrócony w kierunku A.
B. Zegnij lewe kolano i wyprostuj prawe, przesuwając ciężar ciała nieco na lewo i zmieniając w lewo kierunek stóp. Powinieneś teraz być zwrócony w kierunku B i znajdować się w postawie wykrocznej.
C. Wróć do postawy rozkrocznej zginając lewe kolano i zwracając się w kierunku A. Środek ciężkości powraca teraz do punktu, który oznacza postawę rozkroczną.
D. Pozostawiając prawe kolano w pozycji zgiętej, lekko wyprostuj kolano lewe. Obróć lewą stopę na zewnątrz w kierunku C i przenieś ciężar ciała na prawą nogę. Powinieneś teraz być zwrócony twarzą w kierunku C i znajdować się w postawie zakrocznej.
E. Wróć do postawy rozkrocznej, obracając lewą stopę, zginając lewe kolano, rozkładając ciężar ciała równomiernie na obie nogi i zwracając się twarzą w kierunku A.
F. Przećwicz powyższe ruchy, obracając się w prawo zamiast w lewo.

Zenkutsu-dachi / postawa wykroczna /

Kokutsu-dachi / postawa zakroczna /

Kiba-dachi / postawa rozkroczna /

Neko-ashi-dachi / postawa kota /

Sanchin-dachi / postawa klepsydry /

Kiedy powyższe ćwiczenia będą już szły dość gładko, stań w postawie naturalnej, a następnie przybieraj różne inne postawy. Np. : z postawy naturalnej przybierz postawę wykroczną, następnie wróć do postawy naturalnej. W trakcie przesuwania się do postawy wykrocznej stopa wykroczna wykonuje półkole rozpoczynając z punktu wyjścia do punktu znajdującego się blisko drugiej strony, a następnie przesuwa się naprzód do pozycji końcowej. Cofnij stopę po tej samej linii. Dbaj, żeby stopa nie była podniesiona, lecz pozostawała w lekkim kontakcie z ziemią, tak aby w każdej chwili ruchu można było wykonać atak.
Wszystkie części ciała muszą rozpoczynać i kończyć swoje ruchy jednocześnie. Np. : wysunięcie naprzód nogi, gdy tymczasem klatka piersiowa pozostaje w tyle, stwarza chwilę słabości, która trwa aż do momentu, kiedy klatka piersiowa przeniesie się do przodu. Ciało musi się poruszać jako całość.
Przybieranie różnych postaw wychodząc z postawy naturalnej jest ćwiczeniem, które pozwala ciału wyrobić szybkość i gładkość ruchów przy jednoczesnym zachwianiu stabilności równowagi.

Ćwiczenia zendatsi-dachi / postawa wykroczna /

Postawa wykroczna - zenkutsu-dachi

Kolana silnie rozwarte wzdłuż przedłużenia linii

Kolana i palce stóp każdej nogi muszą wskazywać w tą samą stronę

Kolana i stawy skokowe muszą być w wystarczającym stopniu ugięte.

Postawa półfrontalna (Hanmi) w zenkutsu-dachi.

Postawa półfrontalna odwrotna (Gyaku hanmi) w zenkutsu-dachi.



1. Przybi erz postawę rozsuniętych nóg z rękami na biodrach, wychodząc z postawy naturalnej,
2. Przesuń prawą stopę naprzód i przybierz postawę wykroczną prawą. Dbaj, aby w trakcie przesuwania nogi do przodu pozostawała ona w lekkim kontakcie z ziemią. Wyobraź sobie, że stopę od ziemi dzieli tylko kartka papieru.
3. Cofnij prawą nogę do pozycji wyjściowej i znów przybierz postawę naturalną.
4. Przesuń lewą stopę do przodu i przybierz postawę wykroczną lewą.
5. Wróć do postawy wyjściowej przesuwając stopę znów w tył.
6. Przesuń prawą stopę o jeden krok do tyłu i przybierz postawę wykroczną lewą.
7. Wróć do postawy wyjściowej.
8. Przesuń lewą stopę o jeden krok do tyłu i przybierz postawę wykroczną prawą.
9. Wróć do postawy naturalnej.
Str.47

10. Przes uń lewą stopę w kierunku lewym, obróć ciało w lewo i przybierz postawę wykroczną lewą.
11. Wróć do postawy naturalnej.
12. Przesuń prawą stopę w prawo, przesuń ciało w prawo i przybierz postawę wykroczną prawą.
13. Wróć do postawy naturalnej.

Po przećwiczeniu tych ruchów spróbuj poruszać się po przekątnej naprzód i w tył. Proszę przećwiczyć najpierw ruchy w jedną stronę, przesuwając stopę lewą, a następnie w drugą stronę, przesuwając stopę prawą. Ćwiczenia postawy trwałej mogą być wykonywane w ten sam sposób.

1. Przybierz postawę naturalną z rękami na biodrach.
2. Przesuń prawą stopę po przekątnej w tył. Przybierz postawę zakroczną prawą.
3. Wróć do postawy naturalnej.
4. Przesuń lewą stopę po przekątnej w tył. Przybierz postawę zakroczną lewą.
5. Wróć do postawy naturalnej.
6. Przesuń prawą stopę w tył i przybierz postawę zakroczną.
7. Wróć do postawy naturalnej.
8. Przesuń lewą stopę w tył i przybierz postawę zakroczną lewą.
9. Wróć do postawy naturalnej.
10. Przesuń prawą stopę w prawo, skręć ciało w lewo i przybierz postawę zakroczną prawą.
11. Wróć do postawy naturalnej.
12. Przesuń lewą postawę w lewo, skręć ciało w prawo i przybierz postawę zakroczną lewą.
13. Wróć do postawy naturalnej.

Ćwiczenia Neko-ashi-dachi / postawa kota /

Kolano lekko ugięte, druga noga tylko przednią podstawą stopy dotyka podłoża.
Rozkład ciężaru w postawie na nogi powinien być w stosunku 90% do 10%

Przećwicz przechodzenie do postawy kota we wszystkich kierunkach tak, jak to było robione w przypadku postawy zakrocznej. Jednakże przy przesuwaniu prawej stopy do tyłu w postawie kota jednocześnie cofnij lewą stopę o pół i unieś nieco piętę.
Aby wrócić do postawy naturalnej, najpierw stopa lewa powinna wrócić do pozycji wyjściowej, następnie dopiero można przesunąć stopę prawą. Tę zasadę stosuje się zarówno do lewej, jak i do prawej strony ciała.

1. Przybierz postawę rozsuniętych nóg, która jest odmianą postawy naturalnej – obie ręce na biodrach.
2. Pozostaw lewą stopę w miejscu, obróć biodra w prawo, a prawą stopę w tym samym kierunku. Zwróć się twarzą do przodu i przybierz postawę rozkroczną.
3. Wróć do postawy naturalnej.
4. Pozostawiając prawą stopę na miejscu, obracaj biodra i lewą stopę w lewo. Zwróć się twarzą do przodu i przybierz postawę rozkroczną.
5. Wróć do postawy naturalnej.
6. Przesuń prawą stopę do tyłu, zrób obrót lewą stopą i skręć ciało o 90 stopni, obracając biodra. Przybierz postawę rozkroczną z twarzą skierowaną w prawo, obracając biodra. Przybierz postawę rozkroczną z twarzą skierowaną w prawo pod kątem 90 stopni w stosunku do postawy wyjściowej.
7. Wróć do postawy naturalnej.
8. Przesuń lewą stopę do tyłu, wykonaj obrót prawą stopą obróć ciało o 90 stopni w lewo przez przesunięcie bioder. Przybieramy postawę rozkroczną z twarzą 90 stopni w lewo w stosunku do postawy wyjściowej.
9. Wróć do postawy naturalnej.


Ćwiczenia różnych postaw.

1. Przybierz postawę naturalną, ręce na biodrach.
2. Przesuń lewą stopę naprzód i przybierz postawę wykroczną lewą.
3. Wróć do postawy naturalnej.
4. Przesuń prawą stopę naprzód i przybierz postawę wykroczną prawą.
5. Wróć do postawy naturalnej.
6. Przesuń lewą stopę w bok. Przybierz postawę rozkroczną
7. Wróć do postawy naturalnej.
8. Przesuń prawą nogę w bok. Przybierz postawę rozkroczną.
9. Wróć do postawy naturalnej.
10. Przesuń lewą stopę do tyłu i przybierz postawę zakroczną lewą.
11. Wróć do postawy naturalnej.
12. Przesuń prawą stopę do tyłu i przybierz postawę zakroczna prawą.
13. Wróć do postawy naturalnej.


Przejście z postawy do postawy.

Każda postawa na swój specyficzny charakter. Postawa jest najbardziej skuteczna, kiedy użyta zostaje w sytuacji, dla której została opracowana. Np. : Jeżeli przeciwnik celuje w twoją głowę, a ty zablokujesz jego cios tzw. age-uke, czyli blokiem górnym, nie powinieneś przybierać postawy kota lub postawy klepsydry. W postawach tych ciało jest skulone i znajduje się za daleko od przeciwnika, aby można było natychmiast wykonać silny kontratak. Natomiast postawa wykroczna idealnie spełnia niezbędne warunki. Blokując z tej postawy, znajdujesz się dość blisko przeciwnika, żeby odpowiedzieć błyskawicznym i silnym kontratakiem.
Czasem można zablokować atak przybierając postawę zakroczną lub postawę trwałą, a następnie wykonać natychmiastowy wykonać natychmiastowy kontratak, obracając po prostu biodra i przybierają postawę wykroczną.
Str.61
W miarę postępowania treningu musisz dobrze poznać cechy charakterystyczne każdej postawy i wiedzieć, w jakich warunkach najlepiej daną postawę zastosować.


Ćwiczenie postawy w ruchu ciągłym.

Ogólnie biorąc, kiedy się poruszamy – biodra powinny się znajdować na tym samym poziomie, a stopy powinny przesuwać się lekko po ziemi. Aby wyćwiczyć poruszanie się, uczeń najpierw robi pięć kroków naprzód, następnie zwrot i pięć kroków w kierunku przeciwnym. Oczywiście można też cofać się zamiast się odwracać, nabywając w ten sposób wprawy w odsuwaniu się od przeciwnika.
GALERIA

 

OCENA ARTYKUŁU

Pomóż nam budować ranking artykułów, oceń powyższy.
oceń artykuł
średnia ocen
3
Wykonawca: PERSABIO
Wszelkie prawa zastrzeżone

zamknij
zamknij

Czytaj artykuły z wybranej kategorii

kliknij w nazwę kategorii aby przejść do listy artykułów
zamknij

Znajdź specjalistę z wybranej branży

kliknij w nazwę branży aby przejść do listy specjalistów publikujących w niej artykuły