NOWY PORTAL - wersja BETA
mamy już
514redaktorów
o co chodzi w portalu
Kliknij tutaj, aby szukać po branży
dodaj artykuł
ZLECENIA OGŁOSZENIA ZAMÓW REDAKTORA ZAMÓW TEKST KUP ARTYKUŁ
POLECAMY:   Nie dopuść do wypalenia! AIDS pokonany?
 
 
Jesteś tutaj:Strona główna>Lista artykułów>Prezentacja artykułu

SZTUKA I TY - SZTUKA I ARTYŚCI

Dodano: 24.05.2015, autor: @wispawel12
kategoria: Kultura i sztuka,  ocena: 3,  rodzaj: Ogólnodostępny
Każdy musi pamiętać, że sztuka wyraża ciebie. Twoje myśli i uczucia mają decydujące znaczenie. Nikt nie może Tobie narzucić tego, jak masz przeżywać sztukę, tak jak nikt nie może zdecydować o tym, jak masz się czuć. Jednak twoja satysfakcja będzie większa, jeżeli poświęcisz część swego czasu na poznanie dzieł sztuki i zastosowanie się, w jaki sposób te dzieła powstały.

Prezentacja własnej pracy

Większość obrazów, które oglądałeś ma ramy i wisi na ścianie. Te ramy zwykle zrobione są z drewna lub gipsu i często są bogato zdobione. Mogą być rzeźbione lub nawet pokryte złotem. Bardzo efektownie będzie wyglądała twoja własna praca w obramowaniu – można to zrobić w bardzo prosty sposób. Potrzebny jest do tego duży arkusz barwionego kartonu, trochę taśmy klejącej, linijka z metalowym brzegiem i ostry nożyk kreślarski (obchodź się z nim ostrożnie!).
Na początek zrób zwykła prostokątną ramę. Weź obrazek, który chcesz oprawić, i zdecyduj, jak szeroka będzie rama. Odmierz dwa prostokąty, każdy o rozmiarze takim, jaka ma być rama.
Zaznacz prostokąty ołówkiem na barwnym kartonie. Teraz przyłóż linijkę metalowym brzegiem do zaznaczonych punktów. Trzymaj linijkę mocno jedną ręką, a drugą tnij karton powoli i dokładnie, posuwając ostrze wzdłuż linijki. Nie używaj innego rodzaju linijki, ponieważ mogłoby się zdarzyć, że przeciąłbyś linijkę zamiast kartonu. Taśmą klejącą przyklej swój obraz w środku jednego z wyciętych prostokątów. Odmierz na brzegach obrazka z każdej strony 1 centymetr, zmniejszając w ten sposób jego format. Zaznacz prostokąt o tym rozmiarze na środku drugiego prostokąta kartonu i wytnij go przy linijce jak poprzednio. W ten sposób otrzymasz ramę.
Połóż tę ramę na stole barwioną stroną do dołu. Umieść na niej obraz. Dopasuj do niego górny brzeg kartonu z naklejonym obrazkiem. Połącz obie części kartonu taśmą klejącą. Twój obraz został oprawiony.

Materiały malarskie

Dzisiejsi artyści mogą wybierać wśród ogromnego bogactwa materiałów i przyborów do rysowania i malowania. Wśród nich są farby olejne, farby akrylowe, akwarele i farby w proszku. Artyści mogą używać kredy, pasteli, ołówków, węgla, mazaków lub kredek świecowych. Grubość pędzli jest zróżnicowana od najszerszych do bardzo cienkich.
Niektórzy artyści malują na płótnie, które najlepiej nadaje się do malowania farbami akrylowymi lub olejnymi. Są różne rodzaje papieru do rysowania i malowania. Papier może być gruby lub cienki, gładki lub szorstki, matowy lub błyszczący. Wybór papieru zależy od rodzaju obrazu, który chcesz wykonać. Szkice ołówkowe najlepiej wyglądają na papierze gładkim, natomiast kreda i pastele wymagają szorstkiej powierzchni. Jest również specjalny papier do malowania akwarelami.
Niektórzy sławni artyści posługiwali się w całej swojej twórczości tylko jednym lub dwoma rodzajami materiałów. Inni natomiast umieli znakomicie posługiwać się wieloma technikami. Spróbuj wykonać niektóre zadania po kilka razy, stosują różne materiały. Które z nich najbardziej ci odpowiadają?

Jak się produkuje farbę?

Wiele ilustracji przedstawia obrazy malowane farbami olejnymi. Inne malowane są akwarelami. Możemy obecnie pójść do sklepu i kupić różne rodzaje farb. Ale czy pomyślałeś, jak to było dawniej, zanim wynaleziono nowoczesne farby? Jak wtedy radzili sobie artyści?

Dawne farby

Farba olejna została wynaleziona w XV wieku. Wcześniej większość obrazów malowano temperą. Temperę robiło się z mieszaniny naturalnych barwników lub pigmentów z dodatkiem żółtka jaj. Obrazy malowane temperą wykonywano na desce. Drewniana powierzchnia musiała być specjalnie przygotowana. Najpierw pokrywano ją klejem, a następnie wieloma warstwami płynnego gipsu zwanego gesso. Dzięki takiemu przygotowaniu farba pozostawała na powierzchni drewna i nie wsiąkała w nie. Jeśli drewniana powierzchnia nie była właściwie przygotowana, farba pękała. Spójrz na niektóre stare malowidła w muzeum. Z pewnością zauważysz na obrazach miejsca, w których tempera jest spękana lub odstaje.

Akwarele

Akwarele to farby robione z pigmentów rozpuszczonych w wodzie. Akwarele są bardziej przeźroczyste niż farby olejne i szybciej bledną niż inne rodzaje farb. Obrazy akwarelowe są malowane na papierze, który częściowo pochłania farby.

Farba olejna

Farbę olejną uzyskuje się przez zmieszanie pigmentów z olejem lnianym i terpentyną, zamiast żółtek. Olej lniany wytłacza się z rozdrobnionych nasion lnu. Jest to ta sama roślina, z której włókien robi się płótno. Terpentynę otrzymuje się z drewna sosny. W tej mieszaninie jest ona stosowana jako rozcieńczalnik
Farba olejna nie odpryskuje i nie pęka tak łatwo jak tempera, a więc nie musi być kładziona na utwardzoną powierzchnię. Dzięki tym jej właściwościom artyści mogą malować na płótnie. Płótno malarskie jest obecnie tkaniną produkowaną fabrycznie. Dawno temu płótna malarskie były tkane z lnu rozpiętego na drewnianych ramach.

Konserwacja obrazu

Wiele dawnych obrazów malowano na powierzchniach nasyconych rozgrzaną zaprawą zwaną gesso. Jeżeli gips pod malowidłem pękał, w obrazie powstawały maleńkie szparki. Mogły one wypełniać się różnymi zanieczyszczeniami. Aby usunąć zanieczyszczenia z każdej dziureczki, konserwatorzy stosują precyzyjne narzędzia.

Usuwanie zbędnej farby

W pewnym okresie ludziom nie podobała się nagość postaci na obrazach i dlatego domalowywali im szaty! Obecnie eksperci stosują promienie rentgenowskie, które umożliwiają sfotografowanie malowidła, aby zobaczyć, jak wyglądało pierwotnie. Następnie konserwatorzy usuwają te warstwy farby,. które nie należą do oryginalnego dzieła.

Wymiana podłoża obrazu

Czasem podłoże obrazu wymaga konserwacji. Pierwsze obrazy olejne były malowane na płótnie. W ciągu długich lat tkanina ulegała osłabieniu i czasem nie mogła już utrzymać farby. Doświadczeni konserwatorzy potrafią wymienić podłoże obrazu, pozostawiając nietkniętą warstwę właściwego malowidła. Ostrożnie zdejmują stare płótno, a następnie łączą z malowidłem nowe płótno nasycone gorącym woskiem. Robią to na specjalnym podgrzewanym stole. Stare obrazy stopniowo niszczeją. Pokrywają się zanieczyszczeniami z powietrza. Farba zaczyna pękać, kolory mogą blednąć albo ciemnieć. Są specjaliści, którzy znają dawne metody malowania i są w stanie przywrócić obrazom ich oryginalny wygląd. Te działanie nazywamy konserwacją obrazu. Prace konserwatorskie zabierają wiele czasu i wymagają ogromnej wiedzy i wprawy.

Werniks

Większoś ć malowideł, dla ich ochrony, pokrywa się specjalnym lakierem – werniksem. W miarę upływu czasu werniks może ciemnieć, pękać lub odstawać od powierzchni obrazu. Pierwszą czynnością podczas konserwacji jest usunięcie starego werniksu. By tego dokonać, konserwatorzy posługują się drobnymi kawałkami miękkiej bawełnianej tkaniny, nasączonej specjalnym alkoholowym płynem. Powierzchnia malowidła zostaje delikatnie przetarta, alkohol powoduje, że werniks rozpuszcza się i wsiąka w materiał. Ta praca musi być wykonywana powoli i ostrożnie, aby farba pod werniksem także się nie rozpuściła.

Czyszczenie malowidła

Gdy werniks zostanie usunięty, obraz można oczyścić. Obrazy mogą być w złym stanie z powodu uszkodzenia podłoża – deski lub płótna, a także spękania lub przebarwień werniksu. Jeżeli podłoże obrazu nie zostało właściwie przygotowane, farba może odpadać lub pękać.
GALERIA

 

OCENA ARTYKUŁU

Pomóż nam budować ranking artykułów, oceń powyższy.
oceń artykuł
średnia ocen
3
Wykonawca: PERSABIO
Wszelkie prawa zastrzeżone

zamknij
zamknij

Czytaj artykuły z wybranej kategorii

kliknij w nazwę kategorii aby przejść do listy artykułów
zamknij

Znajdź specjalistę z wybranej branży

kliknij w nazwę branży aby przejść do listy specjalistów publikujących w niej artykuły