NOWY PORTAL - wersja BETA
mamy już
507redaktorów
o co chodzi w portalu
Kliknij tutaj, aby szukać po branży
dodaj artykuł
ZLECENIA OGŁOSZENIA ZAMÓW REDAKTORA ZAMÓW TEKST KUP ARTYKUŁ
POLECAMY:   Nie dopuść do wypalenia! AIDS pokonany?
 
Promowane ogłoszenia
Tanie przeprowadzki Koło,Turek.
WILLA Nad Rzeką
dodaj ogłoszenie
 
Jesteś tutaj:Strona główna>Lista artykułów>Prezentacja artykułu

PAŁACE POD ZIEMIĄ: MOSKIEWSKIE METRO

Dodano: 26.07.2015, autor: @wispawel12
kategoria: Turystyka i podróże,  ocena: 3,  rodzaj: Ogólnodostępny
Wysoki na pół metra neon w kształcie litery M świeci w nocy – to symbol moskiewskiego metra. Znajduje się on na 135 dworcach, do których można dotrzeć na nieskończenie długich schodach i głęboko pod ziemią dojechać do celu.
Gdy w latach 30. J. Stalin wydał polecenie budowy metra, nie życzył sobie żadnych skromnych dworców, lecz fantastycznie, bogato wyposażone wnętrza, zbudowane przez najlepszych architektów i inżynierów tych czasów. Prace nad budową linii kolei podziemnych w Moskwie rozpoczęła grupa 60000 pracowników i 5000 inżynierów. Nadzorował je N. Chruszczow, późniejszy przywódca Związku Radzieckiego. W maju 1935 roku otwarto 14 pierwszych stacji metra. Zaskoczyły mieszkańców Moskwy i gości swoim położeniem i wspaniałym wyposażeniem. To, co zaoszczędzono w czasie budów naziemnych, mogło być bez zahamowań i bez względu na koszty użyte tutaj. Na budowę pierwszych 14 stacji zużyto nie mniej niż 70000 m² marmuru, to jest więcej, niż carowie zużyli na budowę swych pałaców w ciągu 300 lat. Taką ilością marmuru można by pokryć osiem pól do gry w piłkę nożną. Wykorzystano miejscowy marmur. Nie żałowano także innych materiałów, takich jak złoto, brąz, kolorowe szkło, stal szlachetna. Dopiero po śmierci Stalina zdecydowano się na skromniejsze wyposażenie. Lecz i te dworce warto obejrzeć. Obsługują one sieć około 200 kilometrów torów, na których w odstępie 9- sekund kursują z szaloną szybkością pociągi. W latach 90. sieć ta rozszerzona została do 320 kilometrów.
Od wybudowania metra aż do 1991 roku jeden przejazd kosztował 5 kopiejek. Gdy wrzucało się tę monetę do automatu na stacji wejściowej, można było do woli jeździć i przesiadać się z pociągu do pociągu. Każda ze stacji ma określony charakter i styl. Jedne ozdobione są w sposób pałacowy np. Kijewskaja ze swymi złoconymi świecznikami, które przypominają przepych przedrewolucyjnych czasów. Inne są stylizowane na monumenty np. stacja Plac Rewolucji, przypominająca walki rewolucji 1917 roku. Brązowe rzeźby kobiet i mężczyzn, którzy zasłużyli się w walkach, ustawione są parami między kolumnami wśród 40 łuków. Stacje takie jak Nowosłobodskaja, ukończona w 1952 roku przypominają swymi marmurami i rozświetlonymi szybami z kolorowego szkła, znajdujące się we wnętrzach kościołów stare motywy gobelinowe. Stacja Majakowskaja ma rzędy filarów ze szlachetnej stali i fluoryzujące oświetleniem. Pełna walk przeszłość Rosji jest tematem szczególnie okazałej stacji Komunistycznemu Związkowi Młodzieży.
Sztuka dla ludu. Czy 6,6 mln podróżnych zwraca na nią uwagę? Oto jest pytanie. Odwiedzający Moskwę nie powinien jednak zrezygnować z podziemnej podróży. Metro moskiewskie jest bardzo funkcjonalne. Składa się z dwóch linii okrężnych, po których pociągi kolei podziemnej kursują w koło, oraz z kilkunastu przecinających je linii łączących przeciwległe krańce miasta, głównie nowe dzielnice mieszkaniowe. Dzięki takiemu układowi tras metra, można bardzo szybko dojechać do dowolnego punktu miasta. Podróże ułatwia także to, że w pobliżu stacji metra znajdują się przystanki autobusów, trolejbusów lub tramwajów.
GALERIA

 

OCENA ARTYKUŁU

Pomóż nam budować ranking artykułów, oceń powyższy.
oceń artykuł
średnia ocen
3
Wykonawca: PERSABIO
Wszelkie prawa zastrzeżone

zamknij
zamknij

Czytaj artykuły z wybranej kategorii

kliknij w nazwę kategorii aby przejść do listy artykułów
zamknij

Znajdź specjalistę z wybranej branży

kliknij w nazwę branży aby przejść do listy specjalistów publikujących w niej artykuły